Vekkerklokker for barn

Jeg har kanskje en slags ting for vekkerklokker, jeg har ihvertfall skrevet om dem før og før.

Unger trenger også vekkerklokker såklart. Noen trenger dem av samme ekle grunn som de fleste andre gjør, nemlig å få en brutal opprøsking fra drømmeland for å komme seg til det de nå har å komme seg til. Småhutrende, trøtte og av og til kanskje med en uggen småkvalm følelse av at dette er Livet; jeg vil ikke, jeg vil soooove!

Nåja, buhu, de kan få seg en sånn søt gammeldags vekkerklokke fra Sprell til 149 kroner.vekkerklokke-med-havfrue.jpg vekkerklokke-med-liten-fe.jpg vekkerklokke-med-sjorover.jpg

Andre unger, eller egentlig foreldrene deres, trenger vekkerklokker av helt motsatt grunn. De står opp så j*vlig tidlig! Vi hører andre foreldre klage over småttiser som står opp tidlig, de skal opp klokka sju, hverdag (det må de) og helg (ikke så greit, mamma og pappa vil sove ut). Enkelte blant oss fnyser av disse, vi har unger som mener dagen starter seinest fem, de kan muligens strekke det til halv seks på en god dag. Vi trenger omvendte vekkerklokker som viser de døgnville ungene våre når de får lov til å stå opp.

Jeg fikk meg en Wake-up light til jul, men jeg fikk aldri bruk for den, ungene stod og reiv i meg lenge før den skulle lulle meg opp fra søvnen med idyllisk fuglekvitter og en langsom og varm soloppgang. Så jeg satte den inn på rommet deres istedet, med grundige instruksjoner om at det ikke var Dagen før lyset kom på. Det har gått litt opp og ned, kan man si, det gikk ikke lang tid før de kom inn og lurte på når lyset skulle komme på, så det ble Dagen. Men det var verdt et forsøk, og det kommer seg faktisk. (Bank i bordet!)

Men det er selvfølgelig egne barnevekkerklokker. De viser med bilder når det er greit å stå opp, eller om man kan sove videre. Det er vel ikke så greit for småtasser heller, å flakse rundt på natta og lure på om det er dag, lure på om foreldre har stått opp, om de snart blir hentet fra senga, selskapssyke og spente på en ny dag.

Kid’Sleep fra Alexi til 449 kroner, eller fra smarter products til £35.

kidsleep2.jpg kidsleep3.jpg kidsleep.jpg

Bunnyclock, bla fra Bunnyclock til £39.

bunnyclock.jpg

Mmm, søte.

*
Det finnes helt sikkert tonnevis av variasjoner av den omvendte vekkerklokken, men bruk nå energien på andre ting, ta en av disse. Gå og legg deg!

*

Pachelbel, Kanon i D-dur

Legg igjen en kommentar

