Et rasende innlegg i den store knutedebatten

(…) valget mellom makramé og nupereller er så utrolig vanskelig, ja nærmest et deus ex machina. -The Cryptic

Nupereller vs makramé – hva er best?

Dette er en ekstremt viktig og komplisert debatt, og det var jaggu på tide at noen tok opp tråden. Tok opp tråden, tok dere den, eller? Hoho, den var saftig, Organa! *klaskele*

Tråden ble altså tatt opp på et svært seriøst diskusjonsforum jeg vier noe av min dyrebare tid til. Vi har diskutert heftig fram og tilbake, og jeg føler at det er viktig at dette bringes ut på Bloggbøgda også. Jeg regner med jeg starter store bølger nå, men jeg er klar til å møte konsekvensene.

Fra spøk til revolver. Rent personlig bringer de to teknikkene fram mange følelser.

Makramé.

Ordet alene gir meg en frisk duft av leirbål og egengravd latrine. Telt, kano, morse. Jeg lærte meg knuteknyting da jeg var ivrig speider. Dobbel halvstikk, renneløkke, pålestikk, kortspleis, flaggstikk, Albright-knuten, flamsk knop, Worldfair-knuten, halvstikk, åttetallsknop, blåknute, dobbel halvstikk om egen part/med rundtørn, leseilstikk, tømmerstikk, slippestikk, nakkestikk, trompetstikk, slipsknute, båtmannsknop, kryssholtfeste, you name it. Var det en knute som kunne knytes, knøt jeg den.

Etterhvert som jeg ble eldre, jeg tror nok jeg må ha rundet den solide alderen av en 8-9 år på den tiden, ble horisonten utvidet ved at jeg møtte en gammel sjømann som het Knut. Han hadde reist land og strand med store skip hele livet, og kunne fortelle mang en spennende historie fra verdenshavene. Spesielt likte jeg beretningene fra da han seilte med bark til Syria, hvor han hadde funnet sin kone og mange barn. Tenk, 14 barn og makramé tok han med hjem til Norge. Ja, dere leste riktig, makramé. Og det overleverte han til meg som sin gave til verden, sa han, han så at jeg var en som kom til å utrette store ting allerede da.

Jeg ble hekta såklart. En gryteklut ble raskt til et gulvteppe, og jule- og bursdagsgaver var sikret i flere år framover.

Så ble jeg forført av Djevelen og begynte med håndball. Makaméen ble lagt på hylla. Et sorgens kapittel.

Mange tunge år kom og gikk uten en eneste knute.

Men så nærmet russetiden seg, og jeg ble nødt til å tenke på tidsriktig dekor til russedressen. Min oldemor har alltid vært mitt moteforbilde, og plutselig fikk jeg mot til å spørre henne om hvordan hun fikk til å se så fresh ut hele tiden.

Oldemor:

Dere kan kanskje gjette dere til svaret? Alle i kor nå;

Nupereller!

Så jeg begynte å knyte meg igjen. Men denne gangen var det altså knuter rundt en tråd som var tingen, framfor båtsmannsknop, kjerringknop og variasjoner med halvstikk, som jo er de vanligste i makramékunsten. Jeg klarer jo ikke å holde igjen, det har jeg aldri gjort, så det endte opp med at jeg slo hele russeutstyret mitt av nupereller: dress, lue, bambuspinne med sløyfe, 2000 russekort, ølflaskevarmer, lommebok, sigarettetui osv. En liten hette til russebilen lagde jeg også, slik at denne ikke skulle bli så fordømt skitten av en eventuell regnskur på kvelds- og nattestid når denne sto parkert. Trenger jeg nevne russeknuter?

Jeg ble viden kjent, såklart, og jeg var bare en tynn rød tråd fra å bli intervjuet i nuperells of the world, faktisk, men jeg hadde glemt å lade mobiltelefonen. Bummer.

Da mistet jeg på en måte gnisten. Og siden har jeg hatt en mental sperre mot å ta opp tråden igjen. En fysisk også kanskje, jeg la jo veldig på meg da jeg la bort all denne aktiviteten, og fingrene mine er ikke det de engang var. Jeg klarer ikke lenger å bruke et tastatur på «normal» måte engang, men er henvist til å bruke tunge og nese når jeg skriver. Litt tungvint i grunn, men jeg ser lyst på livet.

Anywhos. Svaret på hva som er best av disse to fantastiske teknikkene er altså umulig for meg å ta standpunkt til. Begge har gitt meg så uendelig meget, så det blir et Sophies choice for meg. Jeg velger ikke før jeg har kniven på strupen.

Vintage flasker dekorert med vakker makramé i hamp, ekstremt i tiden!

Bomullsskjorte med nupereller (fra Husfliden, jeg hadde dessverre ikke fotografiapparatus på den tiden jeg drev med dette.)

Flere nupereller.

En sånn lagde jeg faktisk, og det er helt sant.

Aktuelle knuter:

1. Start på en kortspleis. 2. Endestopp- eller fallrepsknop. 3. Kjerringknute. 4. Uferdig- og 5. Hel Matthew Walker-knop. 6. Spleis? 7. Tyrkerknop på logg- eller loddline. 8. Enkel knute og 8-tallsknute. 9 . Båtsmannsknop. 10. To halvstikk til båtfortøyning.

Makraméknuter:

Meryl Streep som Sohie foretar et grusomt valg. Har du ikke sett filmen, se den. Det er altså Sophies choice fra 1982.

Jeg kan jo ikke avslutte med det, kan jeg vel.

3 Comments Add yours

  1. lindis sier:

    hahaha…*APPLAUS* …dette må være det vanvittigste, morsomste, rareste innlegget jeg har lest på evigheter! Jeg har ledd høyt her flere ganger! *takk*
    PS: jeg tør ikke ta stilling til hva som er best. Man kan kanskje spørre om noen av de tingene virkelig er med i konkurransen «best».

  2. organa sier:

    Hehe, vanskelig å velge, ja! 😀 En glede å glede Dem, lindis!

  3. arvin benn sier:

    Double figure Åttetallsknop is used both to create a loop and is used to join two similar ropes. It allows you to charge both ends.

Legg igjen en kommentar

