Gruff, kompjutermaskinen min er så domm!

den

Kjære Organa,

noen ganger når jeg sitter på jobben og jobber på kompjutermaskinen min, vil den ikke gjøre som jeg mener den skal. Da blir jeg så sinna at jeg slår neven hardt i bordet, og det gjør vondt! Jeg kjenner kanskje ikke min egen styrke, jeg er stor machomann, vet du, og tenker ikke helt før jeg handler. Det er derfor yderst viktig for min helse at kompjutermaskinen lystrer. Det begynner dessuten å bli vanskelig for meg å skjule problemet for de andre på jobben, og det er mulig vi skal starte med åpen kontorløsning (jeg er imot såklart). Det er prekært, med andre ord.

Jeg sliter også litt om dagen med privatlivet på jobb, kollegene mine respekterer meg ikke og kommer ofte inn uten å banke på døren først. Nå er jeg bekymret for at de skal ta meg litt for mange ganger mens jeg powernapper, ikke alle har forståelse for at jeg trenger denne hvilen.

Hva skal jeg gjøre?

Mvh og nussånuss,

70-modell.

Kjære 70-modell.

Takk for din henvendelse. Jeg har fått mange lignende fra andre på din alder, og jeg skjønner at dette ikke er lett. Jeg er enig i at dette er prekært, jeg er redd for at slike smerter du påfører deg kan utløse en noe tidlig midtlivskrise, og det vil vi ikke. Nei, det vil vi slett ikke. Det er sikkert folk rundt deg som aller helst vil du skal ha det bra og ha overskudd å spre utover dem. Tenker jeg.

Kompjuterproblemet ditt er noe intrikat. Det er mangefasettert og vi trenger kanskje ikke gå inn på akkurat hvor problemene er plassert. Vi har jo med mannlig ego å gjøre, mener jeg. Om du har prøvd alle de gode gamle sikkertriksene som å riste på skjermen, snakke til skjermen med streng og/eller myk stemme, skru maskinen av og på gjentatte ganger osv, har vi ikke mange alternativer. Det aller lureste du kan gjøre, er å kjøpe beskyttelsesutstyr til hånden din (en boksehanske fastmontert samt en pute liggende på pulten), samt et lite apparatus som gir deg et aldri så lite strømstøt idet du dundrer hånden i pulten. Dette fører både til at du ikke skader deg, samt at du utvikler en forbindelse i jærnen som sier at det ikke er så lurt å gjøre sånt. Etterhvert kan du melde deg på et kompjutermaskinkurs hvor du lærer å operere slike. Voila, korttids- og langtidsløsning.

Til soveproblemet. Dette er enkelt. Du tar ganske enkelt dobbeltsidig tape eller lim og fester et dokument i håndflaten. Hånden putter du inn i en skuff på pulten din når du legger deg nedpå (her kan du benytte beskyttelsesputen nevnt som løsning på det første problemet ditt, det er lurt å velge en glatt en uten struktur i stoffet, så du unngår sovemerker). Når noen stormer inn og tar deg på fersken, regner jeg med du skvetter litt, og med en liten ekstra anstrengelse er det enkelt å omforme denne refleksen til en «naturlig bevegelse». Du trekker raskt til deg hånden og holder den opp mens du utbryter «endelig fant jeg det!», mens du titter bort på kollega med dårlig skjult stolthet.

Håper jeg var til hjelp for deg, vennen min. Ha en herlig sommer med dine kjære.

Klem fra Organa, kompjutergeni.

2 kommentarer Legg til din

  1. turkis sier:

    Du glemte å foreslå ctrl+alt+delete. Gjenta raskt helt til det virker.

  2. organa sier:

    Det er for mer avanserte brukere, turkis (min kjæreste fargerikeste kompjutergenilignende assistent)! Men du har selvfølgelig helt rett, som vanlig. S(+) til deg.

Legg igjen en kommentar

