Azorene

En flyvemaskin skal frakte meg til Azorene i morgen tidlig, og jeg gleder meg!

Ungene er på fjellet med faren sin, de skal fiske og ro i båt, og sikkert herje rundt og bare kose seg. Selv om jeg visste de skulle dit, hadde det kanskje ikke helt trengt igjennom materien, for jeg hadde glemt å finne på noe å gjøre. Når sjokket hadde lagt seg, klarte jeg å finne passet, og nå blir det altså en uke på en av verdens mest uberørte øyer.

Bortsett fra eksen til Simen (og henne kjenner jeg ikke), vet jeg ikke om noen som har vært der, så jeg reiser med blanke ark og skyhøye forventninger. Jeg har alltid hatt lyst til å dra dit, og har et slags Jurassic Parkaktig bilde av øygruppen som ligger så langt uti Atlanteren at det ikke kommer med på det vanlige Europakartet engang. Jeg vet det er vulkansk øyer (varme kilder, yay!), at det er masse kyr der, Golfstrømmen sørger for jevn vanntemperatur, spesiell natur, botanisk hage (jeg ser for meg hele greia som en stor botanisk hage), delfiner og hvaler, en del regn, kanskje en liten jakke på kvelden kan være lurt. Og regnjakke, skjerf, lue, vanter, sydvest (flaks at jeg fikk en fin en fra SonyEricsson på Norwegian Wood!), støvler og ullundertøy.

Ullbikini!

Gullbikini?

I ull?

Kofferten står klar, og jeg har funnet passet.

Turoperatøren Solia sier:

Azorene er øygruppen som omfatter 9 magisk vakre vulkanøyer – som frem til portugiserne kom i 1427 var ubebodde. Som Europas utpost midt i Atlanterhavet mellom Lisboa og USA, er Azorene en fargerik øygruppe med spennende landskap og folk preget av tradisjoner og det å leve i harmoni med naturen. Med sin botaniske frodighet, ligger øyene som vakre hageflekker omkranset av golfstrømtemperert hav – vann som må deles med gigantiske hvaler og delfiner i grasiøs «dans». Azorene er de herlige ferieminnenes øygruppe.
*

Noen har sagt: «Å besøke Azorene føles som å gjenoppdage deler av det opprinnelige paradiset, der menneskene og naturen sammen skapte den evige skjønnheten». Azorene er fremdeles et uoppdaget reisemål som har bevart sin genuine atmosfære. Hotell og infrastruktur har meget god standard, men er bare tilgjengelig for et lite antall besøkende på samme tid. Det totale antall hotellsenger på den største øya, São Miguel, tilsvarer bare ett eneste stort turisthotell på f.eks. Gran Canaria. Ferie på Azorene er en annerledes opplevelse, en nytelsesfylt erfaring og en verdsettelse av livskunst. På Azorene vil ditt opphold fylles med spennende opplevelser, storslåtte natur-scener, jungelsafari, fotturer eller golf.

Azorene er ikke et Sydenland, men går under taggen Utlandet. Værvarsel fra yr:

I morgen
02.07.2008

Sol 20° Svak vind, 2,5 m/s fra nordvest

Sol. Svak vind, 2,5 m/s fra nordvest. 0 mm nedbør i døgnet.

Torsdag
03.07.2008

Delvis skyet 22° Frisk bris, 8,5 m/s fra vest-nordvest

Delvis skyet. Frisk bris, 8,5 m/s fra vest-nordvest. 0 mm nedbør i døgnet.

Fredag
04.07.2008

Delvis skyet 20° Laber bris, 6,2 m/s fra nord-nordvest

Delvis skyet. Laber bris, 6,2 m/s fra nord-nordvest. 0 mm nedbør i døgnet.

Lørdag
05.07.2008

Regnbyger 21° Laber bris, 7,4 m/s fra nordvest

Regnbyger. Laber bris, 7,4 m/s fra nordvest. 1 mm nedbør i døgnet.

Søndag
06.07.2008

Regnbyger 20° Lett bris, 5,3 m/s fra nordøst

Regnbyger. Lett bris, 5,3 m/s fra nordøst. 2 mm nedbør i døgnet.

Mandag
07.07.2008

Sol 21° Lett bris, 4,0 m/s fra nordøst

Sol. Lett bris, 4,0 m/s fra nordøst. 1 mm nedbør i døgnet.

Tirsdag
08.07.2008

Delvis skyet 21° Flau vind, 1,4 m/s fra sørvest

Delvis skyet. Flau vind, 1,4 m/s fra sørvest. 0 mm nedbør i døgnet.

Onsdag
09.07.2008

Regnbyger 23° Laber bris, 6,5 m/s fra vest

Regnbyger. Laber bris, 6,5 m/s fra vest. 0 mm nedbør i døgnet.

12 Comments Add yours

  1. lindis sier:

    god tur Organa!
    Bra du har sydvest, det går rykter om vått klima. Men kommende uke blir garantert varmeste på flerfoldige…uker.
    🙂

  2. organa sier:

    Tusen takk, lindis!

    Jeg har pakket svømmebriller og fire bikinier, de burde ta meg gjennom både regn og sol, om jeg accessoiriserer med sydvesten, tror du ikke? Jeg har til og med rotet fram et par wayfarer-briller fra 80-tallet, jeg er så fornøyd.

  3. lindis sier:

    hehehe…lindis gleder seg til å se bilder fra denne turen 😀
    Fly pent!!

  4. organa sier:

    Ååå, gjett om det kommer bilder! Det er bare å holde seg fast til Azorene II kommer! Trallala!

  5. organa sier:

    For de som lurer på hvorfor jeg fremdeles er her, når jeg egentlig skulle ha dratt i morges. Jeg tok bittelitt feil av dagene, det er i morgen jeg skal dra. Haha. Fort gjort i en port, sa jenta på 15 da faren hennes lurte på hvordan i all verden hun hadde blitt smelt på tjukka. *riggididish (flau trommesolo)*

  6. lindis sier:

    så vi tar sjansen på torsdag morgen da? Helt sikkert? Har du sjekket datoen enda en gang, synkronisert uret og muligens også kalenderen med resten av verden?
    Anywayz, god tur da, når du finner det for godt å komme deg av gårde.
    PS: best å sjekke ut ny langtidsværmelding. 🙂

  7. organa sier:

    Hihi! Takketakk!

    Ettersom jeg oakket ekstremt tidlig i fht hva jeg pleier, ettersom jeg tross alt trodde osv, hehe, så skal jeg dele pakkelisten min! Hadde tid til å skrive det også, vettu!

    – 4 bikinier (det er i overkant, men jeg klarte ikke velge)
    – 2 kjoler
    – 1 strandkjole
    – 2 shorts
    – 3 singleter
    – 1 tynn genser
    – 2 singleter til
    – Undertøy
    – Flip-flops
    – Joggesko (til hiking ol)
    – 1 par sandalaktige sko (sånne naturalista eller hva de heter, de med frosken)
    – Badehåndkle
    – Kamera
    – iPod
    – Toalettsaker
    – Bok kjøper jeg på flyplassen (håper på å finne Kollektivt selvmord, for den har jeg fått anbefalt tusen ganger av en temmelig fin nordlending som virker tillitsverdig. Ihvertfall deler vi humor, så jeg får prøve det. Ja, blabla.)
    – Svømmebriller
    – Sydvest
    – Solbriller
    – Pass og sånt helsekort og visakort

    – Jeg har på meg en tynn jakkesak og/eller skjerf når jeg drar og de sandalaktige froskeskoene.

    Flink jente.

  8. lindis sier:

    hahaha…ler meg skakk av Organa 😀
    Det er ikke bare jeg som ikke helt evner å pakke lett!
    Boka har jeg lest, artig!! Den får du sikkert tak i. Kanskje?

  9. organa sier:

    Håper det, lindis. Ellers blir det en kjærlighetsroman. Eller novelle. Haha. Jeg får plass i den ganske lille kofferten, da. Nå må jeg veie den. Vent litt!

  10. organa sier:

    7 kilo, beibi! 😀

    Den ene reisekameraten min har med 20 kilo bagasje. For det har han lov til, nemlig. Kremt.

  11. Goodwill sier:

    Åååååhhh…det så vakkert ut! Dit vil jeg også!

    God tur!

  12. organa sier:

    Det var veldig fint der! Anbefales! Bilder kommer om en liten stund, kameraet befinner seg et annet sted i landet.

Legg igjen en kommentar

